- Stedet, hvor borger aldrig er til stede
- Stedet, hvor fagsprog er tilladt
- Stedet, hvor forudsætningen for de meningsfulde løsninger skabes
- Stedet, hvor borger og kommune møder hinanden
- Stedet, hvor borgers oplevelse af kommunen skabes
Glem faggrænser og siloer
Inddrag kollegaer og andre faggrupper for at få den gode løsning til at lykkes. Tænk på tværs af forvaltninger og helt ud i civilsamfundet. Hvis du får øje på noget, som du ikke selv kan ændre, har du både pligt og ret til at råbe op. Så tag en snak med din leder eller din chef, for måske de kan åbne op for nye muligheder?
Gør det personligt og relevant
Brug din forståelse af borgeren og levereglerne som guideline i udarbejdelsen af nye, meningsfulde løsninger. Lad dig ikke begrænse af fagland, men løs det, som fylder mest for borgeren først. På den måde sikrer vi selvværd og sammenhæng i alt, hvad vi siger og gør.
Brug din faglighed til at stille spørgsmål før du giver svar
Tag altid afsæt i borgerens centrum. Hvilke behov har det menneske, du sidder overfor? Hvad er vigtigt for vedkommende? Vær konstant nysgerrig og udfordr dig selv og dine kollegaers antagelser. For når vi virkelig forstår borgeren, kan vi skabe de gode løsninger.